Kde je pravda?
- Podrobnosti
-
Aktualizováno: 1. 11. 2024 18:52
-
Zveřejněno: 1. 11. 2024 18:29
-
Napsal Jiří Honza
Stále častěji se setkáváme s názorem, že my, „staří“ učitelé, nemáme dostatečně pevné nervy na dnešní děti. Prý se necháváme unést emocemi a chováme se k dětem nevhodně, protože nerozumíme jejich potřebám.
Rady „expertů“ na školství často nabízejí snadná a rychlá řešení. Jednou je to výchova nevýchovou, podruhé učení bez školy. Přiznávám, že jsem ze staré školy, a proto věřím, že chce-li někdo řídit proces učení, musí mít přesná data o jeho vstupech, průběhu i výsledcích. Nechce-li ovšem postupovat metodou pokusu a omylu. Nestačí mi jen pocity, dojmy a názory, které mají všichni účastníci vzdělávacího procesu. Nikdo zatím nezkoumal, alespoň o tom nevím, výsledky těch „zaručených“ řešení problémů českého školství. Nikdo nesrovnával výsledky různých způsobů výuky. Dokonce mám pocit, že o školní výsledky už vůbec nejde. Současné trendy se zaměřují jen na kvalitu procesu, a i tam lze o mnohém diskutovat. Opomíjejí vstupy a výsledky velmi drahého procesu, který sice zatěžuje státní i rodinnou pokladnu, ale v budoucnu rozhodne o úspěšném bytí či nebytí našeho národa. Není asi lepší investice.
Nemohu souhlasit ani s tím, že se potřeby dětí mění v čase. Základní dětské potřeby zahrnují několik klíčových oblastí, které jsou nezbytné pro jejich zdravý vývoj:
- Fyzické potřeby: dostatek jídla, pití, spánku, pohybu a bezpečí.
- Emocionální potřeby: láska, přijetí, pocit bezpečí a jistoty.
- Sociální potřeby: interakce s ostatními dětmi a dospělými, rozvoj sociálních dovedností a pocit sounáležitosti.
- Kognitivní potřeby: podněty pro rozvoj myšlení, učení a objevování světa kolem sebe.
- Potřeba hraní: hra je klíčová pro rozvoj kreativity, fantazie a sociálních dovedností.
Potřeby se nezměnily, jen někdo účelově vytrhává některé z nich a nadřazuje je druhým. Ony však tvoří pyramidu, ze které nelze vytrhávat základní kameny, ani ji ochuzovat o vrcholové bloky, které tvoří její velkolepost a kvalitu.
Pokud chceme hledat pravdu, nemůže nás těšit, že nás obklopují lidé se stejným názorem. Měli bychom se seznamovat i s názory a fakty, které jsou v rozporu s naším přesvědčením, přemýšlet a diskutovat o nich. Mlčením, hluchotou a nevraživostí nemohu žádný názor podpořit, vyvrátit ani hledat pravdu.