škola, která se nestydí za to, že bývá nazývána vesnickou

Víte že...

Učedník, od něhož nikdy nežádáme nic takového, co vykonat nemůže, nikdy neudělá všechno, co může. (John Stuart Mill)

PROJEKT VODA

Voda. Už jste se někdy zamýšleli nad tím, co všechno o vodě víme, co lze zjistit, v jakých souvislostech a z jakých pohledů můžeme pojem posuzovat? Zkuste si sami zapřemýšlet a možná budete překvapeni, jak široké je to téma.
My jsme se o to snažili při zpracování projektu Voda v hodinách chemie v 8.třídě.

Jen na ukázku, co děti řešily: voda – chemická sloučenina, její fyzikální vlastnosti, skupenství, koloběh vody v přírodě, druhy vod, čištění a úprava vody, ekologické aspekty, význam  a použití v hospodářství, voda jako inspirace v uměleckých dílech - a to nejsou všechna hlediska, která se do projektu dostala.

Cílem projektu bylo vést žáky ke komplexnímu zpracování zadaného tématu, propojit školní vědomosti s praxí (exkurze na ČOV), aktivně je zapojit do řešení konkrétních úkolů (provedení jednoduchých pokusů, sestavení modelů, nákresů, sbírky nálepek), uvědomovat si mezioborové souvislosti tématu (Ch, Př, Z, Hv, Čj) a také výsledky své práce umět dobře prezentovat před ostatními.

Výsledkem projektu je několikastránková práce s nákresy a fotografiemi, kterou jsme vystavili na nástěnce školy. A co se nám ještě moc nedaří? Žáci umí vyhledat informace, ale musí se ještě učit vybírat z nich ty základní a důležité, aby jim rozuměli a dokázali si je nejen osvojit, ale dovedli je i vysvětlit spolužákům a také prakticky využít při dalším učení.

Chcete vidět víc?

Voda
Jako ukázku z mnoha řešených úkolů zadaného projektu si přečtěte příběh, který literární formou zpracovává koloběh vody v přírodě.

Příběh o kapce vody

Byla jednou jedna kapka, a ta se rozhodla, že pozná svět. Spadla z nebe rovnou do přehrady, kde narazila na spoustu dalších kapek a hned si v nich našla jednu kamarádku. Dováděly spolu a honily se, až je něco vtáhlo do turbíny, kde to kamarádky rozdělilo, a najednou se každá musela osamostatnit. Kapka najela na proud, který ji odnesl až do městské nádrže, odkud se brala zásoba vody. V nádrži si našla novou kamarádku, která ovšem odputovala do domácnosti ještě dřív, než se stihly pořádně seznámit. A už tu byl den, kdy i naše hrdinka přišla splnit své poslání a vydala se na těžkou a dalekou cestu potrubím. Musela si všude dávat pozor, kdyby náhodou potrubí prasklo, aby se v tom bludišti neztratila. A už před sebou vidí světlo, zaraduje se a říká si: „Konečně! Už jsem si myslela, že nikdy nedorazím do cíle“. U Nováků právě poobědvali a maminka jde umýt nádobí. Maminka zatočí kohoutkem a kapka se sklouzne spolu s ostatními kapkami do dřezu. Maminka k nim přidá saponát, ale to se ostatním kapkám nelíbí, protože saponát jim přijde moc nafoukaný a myslí si o sobě kdoví co. Kapky vody pomůžou mamince umýt nádobí a ona vypustí dřez a všechny kapičky se kloužou do odpadu. V opadu se jim ale nelíbí a kapka už toho začíná mít dost. Uteče a dostane se až do potoka, kde se spokojeně brouzdá od rána do rána, každý den. Potok je den ode dne čím dál větší a pomalu se mění v řeku. Kapka vody ještě dlouho plave v řece a naplave mnoho kilometrů, než před sebou uvidí moře. V moři se jí líbí nejvíce a říká si, že už nikdy nechce jinam. Najednou však cítí, že ji něco zvedá vzhůru, protahuje se, nadnáší a pomalu se rozplývá v měkkém a teplém vzduchu a odplouvá daleko a dál a ….

                                    Anna Tkadlecová, 8. třída