škola, která se nestydí za to, že bývá nazývána vesnickou

Víte že...

Učedník, od něhož nikdy nežádáme nic takového, co vykonat nemůže, nikdy neudělá všechno, co může. (John Stuart Mill)

NEDEJTE SE!

Mnozí z nás už pocítili důsledky probíhající hospodářské krize na vlastní kůži. Mnohým je lhostejná současná krize politická. Jisté je, že na všední starosti s rodinou a dětmi nám zbývá málo sil a mnohdy je házíme za hlavu, protože nás zatím nepálí tolik jako problémy existenční.
Občas nás zasáhnou mediální bomby o školních masakrech a sebevraždách dětí. Pak hořeku­jeme nad tím, jak se na nás a naše děti řine násilí z počítačových a televizních obra­zovek. Voláme po nápravě. Kři­číme zakázat, zrušit, omezit! Ne­můžeme před dětmi schovávat svět, který je přece takový, jací jsme my. Nesnažme se předělávat svět, zkusme měnit sami sebe a tím udělat ze světa lepší místo i pro děti našich dětí. Mnozí rodiče i učitelé volají po větší represi. Já si myslím, že rákoska vychovává spíše otroky, a ne sebevědomé a upřímné lidi. Pojďme to raději nejdřív zkusit s prevencí, a tím ne­mám na mysli tuny popsaného papíru o tom, jak jsme skvělí a co všechno děláme. Stůjme „našim“ dětem po boku a snažme se jim jít příkladem. Povídejme si s nimi o tom, co vidí a slyší, co je trápí i baví. Prožívejme dětství s nimi, jinak si svůj svět vytvoří bez nás.
 
Rozbíjejme tabu, která nám brání pojmenovat správně pro­blémy, které musíme řešit. Šikana není ani sprosté slovo ani na­dávka. Jde pouze o popis chování, které nepatří do demokratické školy a společnosti. Takového chování se však může dopouštět i učitel či dítě z „dobré“ rodiny. Zkušenosti dokonce říkají, že ši­kanujícím nebývá uhrovitý, ob­hroublý výrostek, ale úspěšný a oblíbený žák, který určuje módní trendy.
 
Můžeme „své“ děti „chránit“, do­kud nám síly stačí, ale nemůžeme jim zakázat zápalky navždy. Hasme malé plamínky už v zárodku, než budeme jednou stát před peklem, které už nezdo­láme. Vždyť i my budeme jednou staří, slabí a bezmocní. Nepřehlí­žejme takové chování se slovy, že „děti už jsou takové“. Děti by ta­kové byly, kdyby žily v divočině, ale my určitě chceme, aby se úspěšně zařadily do lidské společ­nosti. Mnozí z nás šikanu zažili. Měli bychom tedy vědět, že ně­koho ten zážitek zocelí, druhého může zlomit. Špatné vzpomínky zůstávají všem po celý život. Neu­tíkejme z boje, ať už jsme rodiči dětí, kterým je ubližováno, či těch, které ubližují. Děláme to pro nás všechny, pro bezpečný svět. Dožadujme se svých práv, ale plňme také své povinnosti! Bez­pečí našich dětí stojí za to.

Samotní rodiče mnoho nezmů­žou, protože dnes s nimi tráví je­jich děti mnohdy méně času než ve škole. Musíme děti naučit, jak se bránit a jak rozpoznat takové chování, aby se ho samy nedo­pouštěly. Když rodiče škola nevy­slyší, či jsou oni hluší k volání školy, pak je na malér zaděláno. Můžeme hořekovat nad stavem společnosti a spílat vládě, že má jiné priority a školství přehlíží, ale to nic neřeší. Můžeme vyvíjet tlak na státní instituce například po­mocí občanských sdružení, ale to je běh na dlouhou trať. Začněme u sebe a hned! Otevřme oči a nastražme uši. Rodina a škola je skvělé prostředí pro začátek. Možná uslyšíme trávu růst, ale po­řád je to lepší, než nechat děti na holičkách.


Autor: Olina Kavková