škola, která se nestydí za to, že bývá nazývána vesnickou

Víte že...

Přiznat si, že na něco nemáš, není slabost, ale velká síla. (Radek Jaroš)

Dějepisná olympiáda

Pouhé dva dny před koncem termínu pro uspořádání školního kola celostátní soutěže se ve středu 20. listopadu i na naší škole sešli po vyučování zájemci o historii. Tematické zaměření již 49. ročníku Dějepisné olympiády velmi zúžilo letošní výběr soutěžících. Události, které spadají do tématu Dlouhé století se loučí (1880-1920), probíráme zčásti až v deváté třídě a zájemce o smysluplnou účast by musel historii poznávat „dobrovolně“ jako svého koníčka ve svém volném čase. Přesto se i letos našli tři odvážní žáci deváté třídy, kteří se nebojí podívat do zrcadla a pohledět si s čistým svědomím do očí. Po skončení ochranné lhůty soutěžního zadání se jako vždy seznámíme s otázkami a úkoly i v rámci hodin dějepisu. Pak jako každý rok žáci zjistí, že o většině hledaných informací jsme v hodinách mluvili, diskutovali o nich a jsou obsaženy na stránkách učebnic i pracovních sešitů. Snad je v této souvislosti napadne, že produktivita jejich školní práce je špatná a již brzy jim může zkomplikovat přijímací zkoušky, ale hlavně první krůčky a celé jejich snažení na vysněné střední škole.

Určitě nejde jen o množství soutěžících. Smyslem všech olympiád je spíše vyhledat a podchytit nadané a talentované žáky. To se nám potvrdilo v loňském roce, kdy se jediný zájemce o soutěž stal úspěšným řešitelem nejen okresního, ale i krajského kola. Letos máme úspěšného řešitele jen jednoho. Dosáhl přesně 60% úspěšnosti. Tím se Tomáš Knotek stal nejen vítězem školního kola, ale získal i vstupenku do kola okresního. Blahopřeji k úspěchu a věřím, že mu historický přehled a schopnost hledat příčiny, důsledky a souvislosti událostí pomůže nejen v životě osobním, ale i pracovním a politickém. Snad nebude opakovat chyby našich předků a pokusí se hledat nové cesty nebo zvolí cesty osvědčené.


Tomášovi se podařilo bezchybně vyřešit i následující úkol. Zkuste své štěstí.

Úkol č. 3

Mnozí tehdejší umělci přicházeli z 19. století, ale jejich tvorba pokračovala i ve století následujícím. V každé z vět se skrývá příjmení takového českého umělce. Příjmení najdi a vypiš ho.

Jemu chalupu raději neprodávej! – ­­­­________________________________________

Označení stavby a lešení bychom měli zvládnout do pondělí. – __________________

Nezávislá dekadentní malířka byla postavena před soud. – _____________________

Refugees2016