Revoluce ve škole?
- Podrobnosti
- Aktualizováno: 26. 12. 2013 10:29
- Zveřejněno: 13. 5. 2007 19:25
Co si máme představit pod názvem ŠVP?
Aby byly zachovány určité všeobecné podmínky základního vzdělávání, určilo Ministerstvo školství minimum toho, co se žáci musí naučit, a rozdělilo do třech období: 1.–3. ročník, 4.–5. ročník a 6.–9. ročník. Současné rozdělení výuky do klasických předmětů není pevně dáno, každá škola může své předměty nazvat sama a vytvořit je tak, že např. spojí přírodopis, fyziku a chemii a celek nazve „Člověk a příroda“. Stejně tak není pevně dána týdenní hodinová dotace, tj. kolik hodin např. českého jazyka týdně bude v 8. ročníku. Všechny změny povedou k tomu, že se ZŠ začnou odlišovat podle toho, na které předměty budou klást důraz, jakou hloubku učiva budou pokládat za základní a v kterých ročnících budou učivo probírat (např. v přírodopisu může být někde v 6. ročníku botanika, na jiné škole zoologie a jinde třeba geologie). Změny se dotknou i stylu výuky. Větší důraz bude kladen na žáky. Sami budou muset vyhledávat, objevovat údaje a vyvozovat závěry. Žáci budou více pracovat ve skupinách, diskutovat a obhajovat svůj názor.
Koho se budou změny týkat?
Z žáků naší školy se změny dotknou těch, kteří nyní chodí do 1.–5. ročníku vždy při přechodu do 6. ročníku, nově přijatí prvňáci už budou vyučováni podle nového ŠVP. Naši žáci v současném 6.–9. ročníku „dochodí“ školu podle současných „Osnov“. Tak zní nejmírnější možnost přechodu. (Ta nejtvrdší byla od 1. 9. 2006 pro všechny ročníky).
Mgr. Petr Havlík