Revoluce ve škole II
- Podrobnosti
- Aktualizováno: 26. 12. 2013 10:29
- Zveřejněno: 19. 6. 2007 10:47
Na prvním stupni přibude hodin češtiny. Dle nařízení MŠMT přibude v 5. a 6. třídě 1 hodina nového předmětu – Informační a komunikační technologie – v něm se bude probírat komunikace pomocí internetu a práce na počítači. Větší změny nastanou na 2. stupni od školního roku 2009/10, kdy se začne vyučovat 2. cizí jazyk (zatím volitelně) a povinně od roku 2011/12, jak ukládá Národní plán jazykové gramotnosti. Na naší škole bude 2. cizí jazyk zařazen do 8. a 9. třídy, vždy po 3 hodinách týdně. O tom, o jaký cizí jazyk se bude jednat, rozhodneme na základě průzkumu mezi rodiči a podle návaznosti středních škol v regionu. Zatím máme zpracovanou španělštinu, protože nějaký cizí jazyk musí školní vzdělávací plán obsahovat už od počátku, ale může se po roce doplnit či přepracovat. Protože týdenní dotaci hodin nelze donekonečna nafukovat, musí naopak některé předměty oslabit. U nás to postihne přírodní vědy.
Zaměření školy sledují volitelné předměty, které se přizpůsobí možnostem školy. Šíře nabídky se odvíjí od peněz, které škola dostává podle počtu žáků. Čím početnější třídy, tím více peněz škola dostane a může rozdělit žáky na více volitelných předmětů. Ekonomicky únosné, ne ideální, je průměrně kolem 15 dětí na jeden předmět. My můžeme nabídnout počítače, konverzaci v anglickém jazyce nebo přípravu k přijímacím zkouškám z matematiky a češtiny, ale také máme dobře zařízenou školní dílnu, novou školní kuchyňku a novou sportovní halu. Bohužel na tak širokou nabídku máme málo dětí. Vzhledem k našim možnostem můžeme nabídnout tři volitelné předměty.
Změny nastanou i v práci učitelů. Dnes se předpokládá, že člověk si nejlépe zapamatuje to, na co sám přišel, prakticky si vyzkoušel a co sám obhájil. Proto se více zařazují způsoby výuky, které nejsou pouhým zopakováním vět tučně zatržených v učebnicích, ale vycházejí z aktivní práce žáků ve skupinkách a z propojení poznání různých předmětů. Podstatné nejsou encyklopedické znalosti, ale použití znalostí v řešení konkrétních problémů. Cílem je dovést žáky k potřebě celoživotního vzdělávání, protože svět se vyvíjí a všechny dovednosti nelze naučit ve škole.